درحال بارگذاری...

کشاورزی در استان گیلان

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

کشاورزی در استان گیلان


کشاورزی در استان گیلان

استان گیلان یکی از سه استان شمالی ایران در حاشیه دریای خزر است. این استان دارای آب‌وهوای مرطوب و معتدل و اقلیم‌های گوناگون است. همچنین این استان دارای منابع آبی فراوان به شکل نزولات جوی، رودخانه‌های دائمی و فصلی و نیز سفره‌های آب زیرزمینی متعدد است.


پتانسیل‌های کشاورزی گیلان

حدود ۳۰% کل اراضی استان اختصاص به امور مختلف کشاورزی دارد. از این میان ۸۲ درصد اراضی آبی و مابقی به‌صورت دیم کاشته می‌شوند. کشاورزان استان گیلان به دلیل شرایط آب‌وهوایی استان، غالب کشت و کار خود را در اراضی کوهپایه‌ای و آبرفتی جلگه‌ای انجام می‌دهند.

محصولات کشاورزی گوناگونی در استان قابلیت کشت و کار دارند اما ازاین‌بین برخی محصولات در کشور سرآمد هستند. تخمین زده شده است که سالیانه حدود ۳۰۰۰۰۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در استان گیلان تولید می‌شود که ارزش ریالی آن حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سالیان گذشته استان گیلان علاوه بر تأمین حدود ۳ درصدی غذای ایرانیان توانسته است بخشی از محصولات تولیدی خود را از مبادی صادراتی موجود در این استان، به سایر کشورها نیز صادر کند.

استان گیلان علاوه بر پیشروی در قلمرو غلات و صیفی‌جات، سهم بزرگی در تولیدات باغی نظیر چای، زیتون، کیوی و فندق نیز دارد. در واقع ویژگی‌های اقلیمی و خاک سرشار از مواد آلی این خطه این اجازه را به کشاورزان داده تا با فراغ‌بال اقدام به کشت محصولات مختلف نمایند.

 

در سال‌های اخیر متأسفانه نظام خرده مالکی به شدت بر اراضی کشاورزی استان سایه افکنده و سبب شده تا بهره‌وری این اراضی کاهش چشمگیری پیدا کند. تبدیل جنگل‌ها به اراضی کشاورزی از تبعات این موضوع بوده که سبب فرسایش بیش از حد زمین‌ها و کاهش باروری آنها نیز شده است.

برنج

برنج بدون شک معروف‌ترین و مهم‌ترین محصول تولیدی کشاورزی در استان گیلان به شمار می‌آید. سالیانه حدود ۲۳۸۰۰۰ هکتار از زمین‌های استان گیلان به‌صورت غرقابی تحت کشت برنج قرار می‌گیرد. برنج تقریباً در تمامی نواحی استان به‌خصوص نواحی مرکزی و شرقی آن قابلیت کشت دارد و ارقام گوناگونی در این شالیزارها به ثمر می‌رسند.

چای

چای یکی از محصولات باغی در استان گیلان است که بنا به اقلیم متفاوت مناطق شمالی ایران، تنها در باغات این مناطق قابلیت بهره‌برداری دارد. حدود ۲۰۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مختص کشت چای است و این درختچه‌های سرسبز می‌توانند سالیانه حدود ۱۲۰۰۰۰ تن برگ سبز چای تولید و آماده برداشت کنند.

بادام‌زمینی

استان گیلان تولیدکننده عمده این آجیل محبوب است. بادام‌زمینی در واقع یک گیاه زراعی است و برخلاف سایر دانه‌های آجیلی بر روی درختان رشد نمی‌کند. بادام‌زمینی در استان گیلان در منطقه آستانه‌اشرفیه به فراوانی کشت می‌شود و بخش بسیار بزرگی از نیازهای بازار داخلی را فراهم می‌کند.

زیتون

از جمله دیگر میوه‌جات باغی که با وسعت بالا در استان گیلان کاشت و بهره‌برداری می‌گردد، زیتون است. منطقه رودبار در این استان آب‌وهوایی مناسب و ایدئال جهت پرورش اکثر ارقام زیتون را داراست. اما گرچه اکثریت مردم ایران زیتون را با رودبار و استان گیلان می‌شناسند، ولی در حقیقت بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون ایران استان زنجان است.

اگر ساکن استان گیلان هستید و به دنبال شغلی پردرآمد در این استان حاصلخیز هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید.09366288728

 سیرنگ در کنار شماست.💖

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


استان گیلان کشاورزی مدرن دریای خزر پهپاد کشاورزی سیرنگ فروش پهپاد

این مطالب را هم بخوانید!

نقش تکنولوژی های در ارتباطی در...

آیا میدانید عنوان: نقش تکنولوژی‌های ارتباطی در ارتقاء توسعه پایدار مناطق روستایی چیست؟ آیا نقش تکنولوژی ارتباطی در کسب و کار چیست؟ بهبود خدمات بهداشتی: تلمبه‌های تله‌مدیسین و پروژه‌های مشابه به بهبود خدمات بهداشتی در مناطق روستایی کمک می‌کنند. بهبود خدمات بهداشتی: تلمبه‌های تله‌مدیسین و پروژه‌های...

ادامه مطلب »

کاهش مصرف انرژی و منابع با تجه...

آیا میدانید نقش کشاورزی هوشمند چیست؟ آیا میدانید مصرف انرژی و منابع با تجهیزات هوشمند چه مزایایی دارد؟ نتیجه گیری در نهایت، با مرور مفاهیم ارائه شده در این مقاله، مشخص می‌شود که استفاده از تجهیزات هوشمند در کشاورزی می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و منابع و همچنین بهبود پایداری این صنعت کمک کند. به...

ادامه مطلب »

مزایای اقتصادی کشاورزی هوشمند

آیا میدانید مزایای اقتصادی کشاورزی هوشمند در مقایسه با روشهای سنتی چیست؟ نقش کشاورزی هوشمند با روش سنتی چیست؟ . نتیجه‌گیری: کشاورزی هوشمند به عنوان یک ارتقاء نوین در صنعت کشاورزی، باعث بهبود بهره‌وری، مدیریت منابع بهینه‌تر، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌ها می‌شود. این مزایا اقتصادی به توسع...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116